I
Kuring nampi wartos ti Mang J (Kisunda-februariI 2009) ngeunaan ayana essay Pa Ajip Rosidi (AR) dina hal falsafah sunda (Di upload kana web personal Ajip Rosidi 2008), nya pirajeunan noongan eta seratan.
Essay AR museur kana hasil penelitian 3 tim di taun 87-89an, jeung nganggap hasil hasil kajian eta 3 tim cukup 'ngawakilan' alam pikiran urang sunda.
Sanajan kitu, beda waktu nu geus 20 taunan ieu jeung waktu eta essay dipublikasikeun (2006) tangtu ngajadikeun kahemeng naha masih keneh 'up to date' dipilih ngagambarkeun falsafah atawa “pandangan hidup orang Sunda" harita (2006) jeung ayeuna (2009) ???? Dumeh saur ARna ku anjeun bangsa sundana di era global ieu ngalaman robahan nu sakitu dinamisna "orang Sunda, sebagai bangsa Indonesia, sedang mengalami perubahan sosial yang luar biasa" (ieu pairan ge tangtu bisa pisan geus teu nyambung jeung eta essay sabab geus aya selang waktu 3 taunan).
oge, sumber data tim nu dumasar kana hasil interview ti sajumlah sampel nu dasar pandangan hirupna geus robah/teu asli sunda waktu jiwana masih merdeka (karajaan sunda) sabab cenah geus kapangaruhan ku penjajahan boh mataram boh walanda. Sigana judul seratan AR leuwih pantes jeung enya ngagambarkeun eusi tulisan lamun saukur jadi "Kajian Tentang Falsafah Sunda taun 80an". Lain "Kajian Tentang Falsafah Sunda".
Komo deui, bukti-bukti tulisan nu dianggap ku AR ngagambarkeun falsafah urang sunda nyaeta (seratan) H. Hasan Mustapa (HHM) ku tim peneliti the ngan dititenan hiji 'judul' mungkul - nyatana "Bab Adat Urang Priangan jeung urang Sunda Lian ti Éta "yang merupakan deskripsi etnografis, dan tidak satu pun karyanya yang merupakan hasil pemikiran baik yang berbentuk prosa maupun yang berbentuk puisi dijadikan sumber".
Lamun kuring teu salah ngilo AR ngadugikeun yen dumasar kana harti nu dijadikeun acuan eta essay yen falsafah teh "berpikir secara kritis dan rasional, secara kurang lebih sistimatis mengenai keadaan umum dunia (metafisik atau teori tentang eksistensi), pembenaran atas kepercayaan (epistemologi atau teori tentang ilmu pengetahuan) serta cara hidup sehari-hari (etika atau teori nilai)".
AR mandang yen ngan seratan H.Hasan Mustapa mungkul nu nunjukkeun sikap kritis atawa berfalsafah "Satu-satunya kekecualian mungkin hanyalah H. Hasan Mustapa (1852-1930) yang banyak menuliskan renungan dan pendapatnya yang kritis, terutama dalam bentuk puisi, walaupun banyak juga yang berbentuk prosa".
Sedengkeun kana kalolobaan pamanggih lisan atawa tulisan ngeunaan falsafah sunda nu lain AR nganggap "pikiran-pikiran orang itu sendiri yang sering tidak rasional, tidak sistimatis dan tidak jelas metodologinya. Biasanya merupakan campuran mitos, mistik dan kirata basa saja. Ngawur!".
II
AR ngadugikeun yen sanajan tradisi lisan ngarupakeun cara "menurunkan pemikiran nenek moyang kepada anak cucunya melalui berbagai cara. Niscaya orang Sunda terutama mempergunakan cara lisan dalam menyampaikan kearifan hidupnya, karena tradisi tulisan belum melembaga dalam masarakat" tapi saur anjeuna (AR) eta hal ayeuna geus " tidak berfungsi lagi".
Ngan pamendak AR ieu nunjukeun yen AR TEU NENGETAN PISAN seratan HHM atawa teu mendakan kanyataan transfer insformasi lisan nu kajadian ti generasi ka generasi sapertos nu dijelaskeun ku HHM.....sabab lamun urang nuturkeun seratan HHM saperti nu rek ditepikeun dihandap ieu anggapan AR yen 'transfer' informasi ti generasi ka generasi di sunda ngaliwatan tradisi lisan nu 'tidak berfungsi lagi' teh teu bener teuing lamun henteu disebut SALAH. Malah masih terus aya jeung lamun sacara 'open minded' ditilik bisa jadi salah sahiji cara pakeun muka lalangse 'pareumeun obor'na ngeunaan falsafah sunda, sanajan teknik na teh masih teu dianggap 'enya' ku kaum akademis(pola piker ‘barat’ mungkul) nu sok resep nulis. Kieu geura: