Al Lahab (seuneu) dina durma

---
Nafsu dilajur, nu kaduruk sorangana.....moal engke engke teuing.
---

Al Lahab (seuneu)
Surat ka 111 - 5 ayat



1.Tabbat yadā 'abī lahabin wa tabba 2. Mā 'aghná `anhu māluhu wa mā kasaba 3. Sayaşlá nārāan dhāta lahabin



Cilaka dua leungeuna abu lahab

estu tumpur teu hurip
banda moal guna
upaya teu mangrupa
pamenta teu ngajadi
tuluy kalentab
siksa diri nu meulit


4. Wa amra'atuhu ĥammālata al-ĥaţabi 5. Fī jīdihā ĥablun min masadin



Kitu deui nu jadi pamajikana

nu tukang hiri dengki
nyuluhan nafsuna
rorotek angkarana
kaduruk mo manjing hurip
beuheung talian
siksa cangreud pribadi

"Kajian Tentang Falsafah Sunda-Ajip Rosidi”: Gambaran nu pungsat bahan? Kumaha memenerna? ( I)

I
Kuring nampi wartos ti Mang J (Kisunda-februariI 2009) ngeunaan ayana essay Pa Ajip Rosidi (AR) dina hal falsafah sunda (Di upload kana web personal Ajip Rosidi 2008), nya pirajeunan noongan eta seratan.

Essay AR museur kana hasil penelitian 3 tim di taun 87-89an, jeung nganggap hasil hasil kajian eta 3 tim cukup 'ngawakilan' alam pikiran urang sunda.

Sanajan kitu, beda waktu nu geus 20 taunan ieu jeung waktu eta essay dipublikasikeun (2006) tangtu ngajadikeun kahemeng naha masih keneh 'up to date' dipilih ngagambarkeun falsafah atawa “pandangan hidup orang Sunda" harita (2006) jeung ayeuna (2009) ???? Dumeh saur ARna ku anjeun bangsa sundana di era global ieu ngalaman robahan nu sakitu dinamisna "orang Sunda, sebagai bangsa Indonesia, sedang mengalami perubahan sosial yang luar biasa" (ieu pairan ge tangtu bisa pisan geus teu nyambung jeung eta essay sabab geus aya selang waktu 3 taunan).

oge, sumber data tim nu dumasar kana hasil interview ti sajumlah sampel nu dasar pandangan hirupna geus robah/teu asli sunda waktu jiwana masih merdeka (karajaan sunda) sabab cenah geus kapangaruhan ku penjajahan boh mataram boh walanda. Sigana judul seratan AR leuwih pantes jeung enya ngagambarkeun eusi tulisan lamun saukur jadi "Kajian Tentang Falsafah Sunda taun 80an". Lain "Kajian Tentang Falsafah Sunda".

Komo deui, bukti-bukti tulisan nu dianggap ku AR ngagambarkeun falsafah urang sunda nyaeta (seratan) H. Hasan Mustapa (HHM) ku tim peneliti the ngan dititenan hiji 'judul' mungkul - nyatana "Bab Adat Urang Priangan jeung urang Sunda Lian ti Éta "yang merupakan deskripsi etnografis, dan tidak satu pun karyanya yang merupakan hasil pemikiran baik yang berbentuk prosa maupun yang berbentuk puisi dijadikan sumber".

Lamun kuring teu salah ngilo AR ngadugikeun yen dumasar kana harti nu dijadikeun acuan eta essay yen falsafah teh "berpikir secara kritis dan rasional, secara kurang lebih sistimatis mengenai keadaan umum dunia (metafisik atau teori tentang eksistensi), pembenaran atas kepercayaan (epistemologi atau teori tentang ilmu pengetahuan) serta cara hidup sehari-hari (etika atau teori nilai)".

AR mandang yen ngan seratan H.Hasan Mustapa mungkul nu nunjukkeun sikap kritis atawa berfalsafah "Satu-satunya kekecualian mungkin hanyalah H. Hasan Mustapa (1852-1930) yang banyak menuliskan renungan dan pendapatnya yang kritis, terutama dalam bentuk puisi, walaupun banyak juga yang berbentuk prosa".

Sedengkeun kana kalolobaan pamanggih lisan atawa tulisan ngeunaan falsafah sunda nu lain AR nganggap "pikiran-pikiran orang itu sendiri yang sering tidak rasional, tidak sistimatis dan tidak jelas metodologinya. Biasanya merupakan campuran mitos, mistik dan kirata basa saja. Ngawur!".

II

AR ngadugikeun yen sanajan tradisi lisan ngarupakeun cara "menurunkan pemikiran nenek moyang kepada anak cucunya melalui berbagai cara. Niscaya orang Sunda terutama mempergunakan cara lisan dalam menyampaikan kearifan hidupnya, karena tradisi tulisan belum melembaga dalam masarakat" tapi saur anjeuna (AR) eta hal ayeuna geus " tidak berfungsi lagi".

Ngan pamendak AR ieu nunjukeun yen AR TEU NENGETAN PISAN seratan HHM atawa teu mendakan kanyataan transfer insformasi lisan nu kajadian ti generasi ka generasi sapertos nu dijelaskeun ku HHM.....sabab lamun urang nuturkeun seratan HHM saperti nu rek ditepikeun dihandap ieu anggapan AR yen 'transfer' informasi ti generasi ka generasi di sunda ngaliwatan tradisi lisan nu 'tidak berfungsi lagi' teh teu bener teuing lamun henteu disebut SALAH. Malah masih terus aya jeung lamun sacara 'open minded' ditilik bisa jadi salah sahiji cara pakeun muka lalangse 'pareumeun obor'na ngeunaan falsafah sunda, sanajan teknik na teh masih teu dianggap 'enya' ku kaum akademis(pola piker ‘barat’ mungkul) nu sok resep nulis. Kieu geura:

Nuturkeun Luluhur

Kudu daek nuturkeun luluhur!!

Heug.

Ngan luluhur mana heula?


Nepi ka buyut wae geus 8 kakaitsiwur 64
loba teuing tuturkeuneun
jeung tangtu warna warna
karek ka indung-bapa ge geus aya bedana.

Pilih atuh nu alusna nu mulyana !

Ari kitu mah atuh...
ti mana we asal alus asal mulya
teu kudu ti luluhur.

Enya,...

Ngan lamun daek ngorehan titinggal nu loba loba
gening loba piliheun nu alus alus jeung bener guna.

Bari dina makena moal dinaha naha deungeun
da puguh waris sorangan.

Tong betah dina kanyaho euy!...


KANYAHO teh
Maqam panta kelas harkat jalma,
beuki loba beuki alus kanyaho
beuki lega beuki luhur maqam darajatna.
Kongas kanyahona jalma nyaho
pada pada geus dikanyahokeun jalma nu nyaho.

TAPI,
kanyaho ge  jadi
qubur kurung wates jalmana.
geus teu aheng loba nukakubur ku kanyahona sorangan
geus teubisa kaongget ongget deui,
kabeulit kapoekan ku kanyahona,
teu bisa nganyahokeun kanyaho nulain ti kanyahona
najan kuduna dikanyahokeun
salaku jalma nu nyaho

MATAK tong betah kagugulung Kanyaho
mun rek manjing mah dina Nyaho
maqam lain kubur lain
tara langgeng dina urut
bari moal kaeuweuhan.

Pun.

Al-Ashr dina Durma


Surat Al ashr (waktu)
surat ka 103 - 3 ayat

1.Wa al-`aşri  2. 'Inna al-'insāna lafī khusrin 3. 'Illā al-ladhīna 'āmanū wa `amilū aş-şāliĥāti wa tawāşaw bil-ĥaqqi wa tawāşaw biş-şabri--

(Durma)

Saenyana demi waktu cakra dunya
jelema kabeh rugi
anging nu ariman
tur bener caang lampah
jeung ka sasama ngajadi
silih elingan
keur haq jeung sabar diri