BAGBAGAN KASUMEDANGAN (II): KAPAJAJARANAN?


ONJOYNA ULIKAN KASUMEDANGAN

Saperti nu disebutkeun di bagian saencana yen KASUMEDANGAN mangrupakeun ulikan ulikan nu lengkep ngeunaan elmu elmu ka pajajaranan kaasup kasumedangan lokal memeh sumedang larang jadi puseur nagara. Ku sabab eta loba nu diajar kasumedangan:

1)      Leuwih gampang dina diajar atawa neuleuman leuwih jero ngeunaan ulikan ulikan kapajajaranan nu mimitina atawa pernah mekar samemehna di luar sumedang larang kayaning misalna wae ulikan jadi sasaka sakawayana, kanyataan ngeunaan ratu galuh, sasaka ujung kulon jrrd  ku cara teu kudu upruk aprak heula cukup metakeun kasumedangan.

2)      Dina kuduna kaditu ge, ka daerah asalna / nu pangheulana manggihan eta elmu, tempat pernah mekarna elmu, ukur ngakurkeun/ngasakeun/nganuhunkeun atawa teu kudu meulina ti awal mula deui. Misalna wae, dina inditna ka pulo sari wahanten girang ujung kulon sanghyang sirah, memehna ka Agrabinta ngadongkang ka sindangbarang pakeun manggihan deui rintisan SUNDA JATI (Tarumanagara/Salakanagara/Sunda) ge geus boga referensi nu lengkep tina kasumedangan memehna ameh teu salah madep nu engke diadumaniskeun jeung purbatisti purbajatina Galuh nu jadi tuturus ngajenglengna Pajajaran.

3)      Apaleun kana asul usul na elmu/ulikan. sebut wae diantarana, najan ulikan tilem/ngahyang/kasampurnaan bisa kahontal ku kasiliwangian/kasumedangan jeung oge ku cara Islam tapi nu diajar tilem pasti apaleun yen nu mendakan ngawitan di sunda ngeunaan eta ulikan teh luluhur agung Sang Seuweu Karma Batara Kuli Kuli ti Saung Galah Kuningan-. Kahontalna teh saparantos masieup  inovasi inovasi ulikan ramana, Sang Sempak waja  nu nyaean jalan jalan jalma nu dina paehna menta bantuan sato (munding). Sedengkeun, cara paeh make bantuan munding salah sahiji metoda teknik nu memehna disebarkeun ku salah sawios luluhur Galuh ka nusantara – nu diantarana aya nu dipake ku jalma jalma  pakeun jadi/nyieun alam ‘kasorgaanana’ sorangan samemeh dunya ieu rusak/kiamat qubra- najan watang ageungna mah metu ngalangkungan Sang Wretikandayun.  Loba teknik-teknik jeung panta-pantana cara ninggalkeun alam dunya -panggorengna nu paeh kasarad-pang ponclotna tilem. Tilem   satuluyna disampurnakeun teknik teknikna diantawisna ku Rahyang Wastu Kancana ku Sri Baduga sareng nu sanesna generasi generasi saatosna - Tingali kabeungharan ulikan kasumedangan ka 33, Salah sahiji prinsip/tips ulikan diantarana geus  nerap di lembur lembur yen lamun ka kabuyutan rengganis (dayeuh luhur) sumedang tempat nu tilem teu meunang make/mawa batik  (tingali:  naha teu meunang make/mawa batik ka dayeuh luhur) lain pedah ngewa ka jawa/cirebon/batik -nu nyebut kitu mah ukur ula ilu ngabeo jalma bodo nu resep baceo.


Ulikan kasumedangan (kapajajaranan) beda jeung carita cenah atawa mitos sindir simbol siloka analisa  kira kira mungkul –tong hayang meakeun waktu mikiran nu kararitu. Saperti dituliskeun dina kalam kasundaan  disebut ulikan sabab : salah sahijina  bijil tina hasil /bisa diudag ku/kapanggih mangrupa multiple case study. Protocol jeung data base kajian sadia pikeun external validity, Tehoritical proposition keur nganalisa papanggihan aya, sabagian ditepikeun dina ieu tulisan Keur internal validityna. Key informants masih aya, Dokumentasi artefak arsipna aya, oge chain of evidence dina hambalan sundana bisa nedunan construct validity, Tinggal daek langsung jadi participant observer ngalakukeun kajian sorangan pikeun nganyahokeunana … yen lain ngan saukur mitos simbol sindir siloka analisa kikirataan kumaha kayakinan masing2 jrrd nu sok moekan elmu kasundaan tapi AYA, EMPIRIK, jeung BISA DIPAKE. Ngan tangtu pikeun ngalakukeun participant observation, maca data base jeung nyusud chain of evidence na perlu ‘training’ heula.

Dihandap ieu dituliskeun deui sababaraha warna ulikan kasumedangan bari dipasieup ku nyaritakeun kajadian baheula nu kudu dibuktikeun enya henteuna dina metakeun ulikan.

BAGABAGANKASUMEDANGAN  TINA KAPAJAJARANAN

Geus kacatet dina sajarah yen Sumedang Larang teh pamarentahan/karajaan nu nga-klaim nuluykeun Pajajaran nu Burak sirna ing bhumi di tahun 1579 M.  Bari di jalma rea kajadian burakna Pajajaran teh diimplik implikan ku caritaan ayana pacogregan beda ageman nepikeun ka perangna (karajaan Banten). Harita di pakuan geus euweuh nu jadi Ratu, Nalendrana tos tilar ka Pulasari. Nya nu kaririweuh nguruskeun kaayaan nagara nu geus runtag jeung memeres pajuriwetna tuluy ngahangkeutkeun keur kahareupna teh taya lian ti para  sesepuh sesepuh manten pananggeuhan nagri.

(lengkepna carita kaasup tokoh tokoh nu ngilu gempungan, dimana wae pusakana disimpen di banten, kabuyutan mana wae nu kudu ditalaah/didatangan nu aya hubungana jeung ulikan ulikan sunda-galuh nu kapanggih tina ulikan kasumedangan, tingali eddy nugraha: Pajajaran Burak).

Hasil gempunganana, sabagian pusaka disimpen di wilayah banten keur jadi ciri yen kasultanan banten oge sarua dulur sekeseler Sang Siliwangi nu boga kawajiban nu sarua nanjeurkeun wawangi luluhurna. Oge nu utamana, pakeun nunjukeun  yen aya ‘teknologi/ajaran/kaluhungan’ nu asal mulana ti beh kulon, sunda, nu kudu disimpen deui di kulon lamun kapajajaranan burak/teu bisa mancur nyambuang deui - nu engke kudu kahontal/kaulik/’kacokot’ (lain dicokot pusakana tapi dibeuli kamatihan kamampuhanana supaya sinelir) deui ku seuweu siwi nu hayang nanjeurkeun kapajajaranan deui - tingali kasumedangan ka 26 27 28:  ulikan sasaka ujungkulon, sasaka kabantenan, jeung sasaka sunda jati.

Ari Sabagian pusaka deui diancokeun keur nu neruskeun ‘pajajaran’ nu anyar, nyaeta Sumedang Larang.  Bari jeung ngarana teu bisa make ngaran pajajaran sabab aya sababaraha ‘value’ nu teu bisa /can kahontal ku sumedang larang salaku ‘pamarentahan penerus’ harita.

Kusabab Sumedang larang dipiharep jadi pajajaran anyar- nu neruskeun pajajaran. Ieu para sesepuh manten teh ngadamel ‘team’ nu  masihkeun pusaka-pusaka salaku ciri nalendra/pamarentahan anyar oge bari karersaeun keneh, meureun leuwih benerna mah ngersakeun anjeun, mantuan langsung supaya eta ‘pilot project’teh hasil maksud. Komo Pangeran Angkawijaya na anom keneh pisan (21-22th), nu tangtu nu masih suda sepi tina pangalaman ngaheuyeuk nagri tapi nyepeng amanah kedah tiasa neraskeun pamor/ngawangikeun deui kapajajaranan ku sumedang larang.  Eta ge seueur nu ngawagel ka eta salah sawios sesepuh nagri, saurna: ‘atos atuh tong ngaririweuh deui anjeun’, namung Walerana teh: ‘keun we,… masih keneh butuh bimbingan’.

Nya kongas nepikeun ka ayeuna carita di jalma rea ayana 4 kandaga lante ti pajajaran nu cenah ngabakti ka  Sumedang larang ngajadikeun sumedang larang  neruskeun Pajajaran.  Kandaga lante teh kapala tina sababaraha kandaga (kapala rayat/daerah) nu nyepeng/nyekel pepeten/pusaka nagara sanggakeuneun ka nalendra – peti pasagi tempat pusaka oge sok disebut kandaga.  Kitu teh sabab nu ngajadikeun/ngangkat/ngaleler Sumedang Larang nu neruskeun Pajajaran lain deui Ratu/Raja –wadul lamun aya nu nyebut kandaga lante teh dititah ku raja- tapi kaputusan pimpinan/wawakil/kokolot rahayat/daerah  Pajajaran.

---
Dina kamus ge kacatekeun: kandaga 1 bs. Sunda kuna: gorbak gedé paranti ngawadahan upeti sanggakeuneun ka Naléndra; sok disebut ogé ka­naga; ka dieunakeun hartina ~: kapala rayat anu ngagem pepetén nagara (staatsickast); ~ lanté kapala sababaraha kandaga; 2 Sskr. peti emas, pepetén.
---
                                             

Oge wadul pisan nu nyebutkeun yen eta 4 kandaga lante teh adi lanceuk. Nu puguh mah beda generasi  aya nu beh dituna pisan jaman Sri Baduga masih jumeneng aya oge nu sajaman jeung raja panungtung. Di sunda mah matak aya pancakaki tujuh turunan teh sab baheula mah paranjang umur kasebut nepi ka janggawareng kakait siwur aya keneh, ayeuna mah sab zaman geus robah cara ngajamanaa ge geus beda siga teu pati guna pancakaki 7 turunan teh, da geus teu parati panjang umur. Hiji jalma ayeuna mah nepikeun ka boga incu-buyut ge geus untung/jarang.

Ngan, matak disebut saukur 4an teh sabab enya enyana mah ngawakilan kelompok 4 kadaton/ 4 departemen utama/pupuhu/lulugu/poponclot (SRI) jajaran ‘pendukung’ Ratu/Nalendra. Nyaeta nu diheuyeuk kadatuan (1) Bhima (2) Punta (3) Narayana (4) Mathura nu ngadukung/ngajaga/ngawangikeun –kadaton ka (5) Suradipati-  SRI BIMA PUNTA NARAJANA  MATHURA SURADIPATI.  ‘Suradipatina’ dipilih Pangeran Angkawijaya nu jadi Gusan Ulun sarerea. Hal kitu teh supaya manajemen/administrasina sawarna jeung Pajajaran di pakuan anu samemehna –tingali kasumedangan ka 17 ulikan kawilyahan/kapajajaranan.

Matak saenggeus di sumedang larang, salah sawiosna aya nu janten panglima/pamuk/patih –rada aneh teu aya pangkat kanagaraan paling ku masyarakat disebut KI/Embah/Eyang/Uyut  jrrd sab ti generasi nu leuwih tiheula, aya nu janten Nangganan ‘menteri dalam negeri’ sahandapeun patih  pangkat/gelarna Dipati, aya nu janten kondang hapa pangkat/gelarna Sanghyang,  aya nu janten terong peot  pencar buana pangkat/gelarna Batara. Beda beda kaahlianana jeung beda beda tugasna. Karir supaya meunang pangkat Batara jeung Sanghyang oge dipati di Pajajaran mah bari teu sagawayah teh beda pisan susukan dina nyusudna  - tingali kasumedangan ka 18.

Jadi oge deui deui waradul pisan nu nyebutkeun opatanana bareng perang jeung Cirebon dina kasus Ratu harisbaya da beda kaahlianana teu kabeh perkasa jaya dina perang - jeung da lain tugasna. Nu perang mah sorangan nya pamukna  bari teu mamawa prajurit matak kongas jenenganana Jaya Perkasa. Bari sababaraha urang sesepuh karaton nu sanesna –isteri- nguruskeun talak ka Cirebon. Pamuk Jaya perkasa sanggem kitu teh saurna “nyokot tinimbangan,.. yen kusabab eta mah [masalah isteri] urusan pribadi raja, komo antara dulur keneh [Pang. Girilaya & Pang. Geusan Ulun], ulah nepikeun ka ngorbankeun somah [rahayat & prajurit]. Nya pakeun ‘control’ Raja di karaton, ieu Pamuk melak tangkal hanjuang. Indikatorna lamun kaciri dauna perang cirining bobor karahayuan raja karek make rencana nu lain nyaeta perang nagara ngerahkeun prajurit jeung rahayat kabeh.

Satuluyna matakna jadi aya intrik  hanjuang ditigas ku Nangganan terus ngadongsok Pangeran Geusan Ulun supaya pindah ka ‘fortress’ benteng pertahanan di kabuyutan rengganis (ayeuna disebut dayeuh luhur) ge sab beda wawasan/rencana  nga ‘handle conflict’ jeung pamuk/panglima nu geus disatujuan raja memehna, nyaeta mung pamuk mungkul nyalira nu ngayonan nu ngarurug bari nungguan hasil nu nguruskeun talak.

Ari Nangganan mah hoyongna perang nagara sumedang-cirebon campuh prajurit nya raja ngamarkas di kabuyutan supaya dina ahirna Cirebon bisa kaereh deui. Gunung rengganis dipilih salian aya di pagunungan nu rumpil oge nyanghareup pisan ka wilayah Cirebon tapi mangrupakeun kabuyutan. Tingali elmu perang sumedang –ulikan kasumedangan no 4. Kawas konsep dina perang wirata-astina (mahabarata) duryudhana ngahaja dijauhkeun bari dikurilingan ku abrulan sapi sato suci nu teu meunang digunasika keur hindu mah– ieu mah raja di kakabuyutankeun.

Matak bisa kaharti kumaha benduna Pamuk Sumedang larang pas mulih ka karaton  raja bet cidra kana janji nu mimiti, kadongsok ku ideu ‘lebih berkuasa’ tibatan ngupayakeun talak, bari teu paheut/taliti nengetan indicator nu disepakati (hanjuang dauna  teu perang tapi ditigas). Padahal tos hese cape nyalira ngajaga ulah janten perang campuh. Urang urang lembur mah pada apaleun keneh pada pada nyatetkeun/nyaritakeun loba loba tempat tilas tapak kajayaan kaperkasaanana dina waktu nyape nyape anjeun mayunan prajurit Cirebon, eta kabeh natrat nepikeun ka ayeuna: cenah ge batu nu aya bisa  dipuntir punter dibaledog baledogkeun/ diparentah sakahoyongna ayeuna jadi batu pamangkonan di kabuyutan rengganis siga kamampuh Pr. Walangsungsang Cakrabuana kapungkur ngabedah nyacar leuweung jati purwa jadi  Cirebon ku golok cabang nu dipetakeun ukur bari sila; Walungan ditepak nepikeun ka prajurit Cirebon teu bisa maju sanggeus nginum eta -daerah urut ngantosanana disebut kampong dago jawa; batu ditepak murudul nepikeun ka nu rek ngarurug teu bisa kebat -kasebut daerah batu gulung  jrrd tempat tempat tilas ngabuktoskeun kaperkasaan kajayaan ieu Pamuk nyegah perang  bari ngantosan beresna nu ngurus talak.

Dina waktu benduna harita Nanggananna ditewek layona dipendem di sisi katuhu lawang ka makamna pang Geusan Ulun di Dayeuh Luhur, Terongpeotna dialungkeun ka kiduleun rengganis-limbangan, Kondanghapana ditajong ka  wetan-ragrag di panjalu. Tapi saterusna teu siga carita budak nu nyebutkeun tuluy pundung ka kabuyutan. Nu pundungan nu elehan nyeri hatean mah moal bisa tilem. Saterusna aya keneh lalakona, kongas kasebut aya sesepuh nu gaduh ngaran Sayang Hawu. Sayang hawuna balarea nu masieup kabuyutan rengganis nepikeun ka aya 9 pancuran jrrd sateuacan Tilem. (Sayang = tempat indung ngagedekeun, tempat orok/anak digedekeun, tempat nyiruruk; Hawu=tempat masak siduru ngariung saimah imah).

Najan ahirna rencana Pamuk Jaya Perkasa mah hasil dina harti teu jadi perang campuh nu ngalibetkeun prajurit jeung rahayat tapi ukur mayar talak ku wilayah wilayah dimana rahayat ukur pindah managemen -  ku turunan Siliwangi keneh. Tapi caritaan kandaga lante jeung system 4 nu ngajajar ngadukung jajaran ka 5 Geusan ulun anggeusan. -tingali bagian satuluyna pantangan nu ngulik kasumedangan.

Bagian Ieu tutulisan miyuni gagak, bari jelas nyebutkeun pamanggih salian tinu disebutkeun ‘wadul’ –ngira ngira tapi henteu enya- hiji hal nu dipahing pisan pakeun hayang repeh rapih jeung sasama. Nu ukur tepi ka nyanggakeun kumaha masing masing wae, daek sukur hanteu kajeun  wae, silih ajenan wae teu kudu silih etopan kacape cape da enya kacape cape ngabejaan ari ka sasama mah. Nu embungeun ukur malik moyok malik teu suka moal ngeunaheun papanggihanana disalahkeun; lamun keur nu daekeun ukur 'nyapekeun' nyaeta kudu diajarkeun kudu dituduhkeun lamun kabeneran urangna bisa atawa nyaho jalma mana nu bisa diguruan, lain eta teh pagawean? Tapi ngahaja ditulis make babasan nu jelas dimana posisina sabab nyaritakeun hiji ulikan nu mere lolongkrang  teknik/metoda ‘proven’ nu bisa dipake ku nu lian ku saha wae pakeun ngaenya henteukeunana asal tapis dina make metakeunana-tingali definisi ulikan/elmu di bagian saencana.

Komo deui ngeunaan kajadian nu baheula mah  kudu nanyakeun langsung kanu ngalamanana – nu ayeuna geus euweuh di alam dunya. Kumaha nanyana?? ulikan kasumedangan – ditempat lain beda ngarana-  tangtu bisa jadi hiji ‘penghubung’ passing over knowledge ngeunaan alam alam jaman baheula. Ngaliwatan salah sahiji metoda proven ulikan kasumedangan nu disebut ulikan pangkat KASELIR/jadi corong. Kumaha bisa kitu, naon cirina, naon cecekelanana, kumaha ngabedakeun jeung kasurupan ambatan i-ilapatan impian wawangsitan jeung tipu tipu denge nu kasaput ku dedengean pangdenge, tipu tipu deuleu ku kasaput kudeudeuleuan pangdeuleu, tipu tipu ucap sab kasaput ku ucapan pangucap wisaya nu gaib gaib.

Ayeuna urang jeroan deui dongengna ku nyaritakeun hiji hijna leuwih teleb.

Bagian saterasna urang kintunkeun upami pareng